Křty CD vydavatelství Supraphon

V kostele sv. Vavřince - Praha představil 29. března Supraphon tři nové tituly. KATT, Schola Gregoriana Pragensis, Smetanovo trio/Bohuslav Martinů.

KATT příběh hudby - skladby pro varhany: Bach, Messiaen, Part, Katt.

Kateřina Chroboková pod uměleckým jménem KATT vzniklým z jejího křestního jména přeloženého do lucemburštiny, protagonistka této nahrávky, se snaží o zpřístupnění vážné hudby zejména mladým lidem. Oslovit je bezprostřední emocionalitou. Příběh začíná dosti povědomě, ale po chvíli nás zavede do netušených krajin, kde se kromě varhan setkáme i s lidským hlasem plným emocemi a jemností. Můžem poslouchat osobitou interpretaci na čtyřmanuálových varhanách baziliky v nejstarším lucemburském městě Echternachu

Schola Gregoriana Pragensis spolu se sopranistkou Hanou Blažíkovou nám představí hudbu v Praze za Karla IV. - Carolus IV. Rex et Imperator. Nahrávka vychází u příležitostí oslav 700. výročí jeho narození, obsahuje církevní i světskou tvorbu. Schola na nahrávce vychází z rukopisných notových záznamů, z nichž vytváří znělou podobu. Notace z dobových pramenů je trochu odlišná, zápis má čtyři linky a noty jsou hranaté, ale v dnešní době se dá poměrně spolehlivě přečíst. Případné chyby se eliminují porovnáním více záznamů

A do třetice Bohuslav Martinů - Smetanovo trio v podání Jitky Čechové klavír, Jiřího Vodičky housle a Jan Páleníček violoncello. Komplet klavírních trií Bohuslava Martinů skýtá jedinečný vhled do vývoje jeho neustále se proměňující hudební řeči od 30. do 50. let - a koneckonců i výpověď o samotném skladateli jako člověku a o jeho myšlení. Hned první pětivětá triová skladba Cinq pièces brèves (1930) byla napsána lehkou rukou (v pouhých deseti dnech) a intuitivně. Poprvé jsou zde slyšet neobarokní tendence, pro pozdější hudbu Martinů tak příznačné. Následující Bergerettes vyznívají s překvapivou líbezností - uvědomíme-li si, že dílo vzniklo v únoru 1939, měsíc před vyhlášením Protektorátu, půl roku před vypuknutím války... Poslední dvě klavírní tria komponovaná v 50. letech již nesou všechny prvky zralé hudební řeči autora. Trio č. 2 z února 1950 patří k vrcholům skladatelova neoklasického období. Strukturou komplikovanější Trio č. 3 (označované též "Grand trio") má koncertantní ráz. 

© 2016 Petr Pešek
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky